home-page
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers - € 245.006

Vrijwilligers, de bouwstenen van Unik !

Korte omschrijving

Op zoek naar Uni(e)ke profielen met een uitgebreide wervings - en bekendmakingscampagne. Het ontwikkelen van een vormings- en intervisie toolbox voor onze ruime vrijwilligersploeg. De start van een Uni(e)ke ambassadeurswerking.

Voeg een leuke foto toe of mail ons die nadien. Dit maakt jouw idee aantrekkelijker!

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

22000

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

Unik

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2018

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Buurthuis Unik is een levendige ontmoetingsplaats waar buurtbewoners samenkomen. We organiseren activiteiten voor en door de buurt. Deze activiteiten zorgen voor verbinding en voor een versterkt wijkg

Wat ga je doen en waarom?

Unik heeft al een ruime en diverse vrijwilligersploeg van doeners en denkers, van uitvoerders, en stuurders, toch missen we nog enkele welbepaalde profielen die een meerwaarde zou kunnen zijn in ons burgerinitiatief. We willen dus een gerichte wervingscampagne doen: duidelijk in kaart brengen welke profielen we nog nodig hebben, ondersteunende profielen die onze vereniging kunnen versterken, en dan willen we via de juiste kanalen en met de juiste middelen daarnaar op zoek. Tot slot willen we hen ook een goed onthaaltraject in onze werking steken, onder de vorm van enkele informatiesessies.

Daarnaast hebben we bij Unik al een mooi ondersteuningsbeleid uitgewerkt, waar we vooral van elkaar als vrijwilligers leren via intervisiemomenten. Daarnaast bieden we een vormingsprogramma aan. Voor dit laatste willen met de middelen van de burgerbegroting, een professionele vormings en intervisiebox maken, met afgewerkte vormingen – een soort train the trainers, waaruit volgende medewerkers, coachbegeleiders uit kunnen putten om vormingen en intervisiegroepjes in Unik inhoud te  geven. We hebben reeds veel materiaal samengebracht, dus we kunnen van daaruit vetrekken om een aantrekkelijk toolbox met mooie afgewerkte educatieve materialen op te maken. 

Daarnaast bouwen we een ambassadeurswerking uit met als doel Unik nog beter bekend te maken bij een breder publiek, die duidelijk maakt dat we een burgerinitiatief zijn , een vrijwilligersbeweging waar de vrijwilligers de belangrijkste schakel zijn. Op deze manier proberen we een constante stroom van vrijwilligers en geëngageerde burgers aan Unik te binden. 

Tot slot willen we deze vrijwilligers voldoende kunnen waarderen, en Unik laten uitdragen naar de buurt toe.

 

Welke valkuilen zie je?

Er zal een goede afstemming nodig zijn met de Stad Antwerpen, waar we ook al samenwerken rond vrijwilligerswerking.  Dit is een nieuw aspect, een gerichte wervingscampagne, het maken van een toolbox en de ambassadeurswerking, we zullen de grens duidelijk bewaken. 

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

- uittekenen van vrijiwilligersprofielen – zowel inhoudelijk als grafisch aantrekkelijk

- opzetten van wervingscampagne

- aankopen promomateriaal

- opvolgen coachingsgroepen

- uitwerken vormingsprogramma

- uitwerken toolbox

-  uitwerken ambassadeurswerking 

- uitwerking waarderingsbeleid en inzetten van gadgets of producten hiervoor 

 

 


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

2000

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

materialen toolbox - sommigen zijn misschien investeringen? 


Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

16000

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

Persoon zal werken in Unik. Personeelskost wordt verdeeld tussen omkadering project die werkt rond ambassadeurs werking en waardering en projectwerker die de toolbox, het ondersteuningsprogramma en de wervingscampagne en onthaalsessies  uitwerkt

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

30% ofwel 3/10de (gemiddeld 11,4u/week)


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

4000

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

promo en waarderingsmateriaal gebruiken ( we denken aan truien, badges, balpennen, petjes, schorten, zakken….) ontwikkelen gerichte wervingscampagne ( sociale media - betaalde advertentie - grafische vormgever - onthaalma^p, mat onthaalsessies) 

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

 0755.912.28