buurtconcerten en –feesten: 98.241 euro

Feestbeest

Korte omschrijving

Tijdens de zomermaanden trekt het Feestbeest erop uit. Het strijkt neer in 6 verschillende wijken en brengt met zich mee: een streepje muziek, animatie voor jong en oud en dat allemaal in het beestige thema huisdieren! Een 1/10 VTE coördineert.

Wat is het totale budget voor jouw idee?

15600

Wie voert het uit

vzw

In welke postcodes vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzes mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Wat ga je doen?

Het Feestbeest trekt in 2022 van mei tot oktober het district Antwerpen rond! Maar liefst 6 keer zal het in verschillende wijken verspreid over het district buurtbewoners uitnodigen op een heus openluchtfestival. Een feest is pas geslaagd als mensen zich amuseren. En daarvoor zal het Feestbeest zorgen met leuke muziek, animatie voor jong en oud en iets lekkers te eten en te drinken. Het thema is huisdieren maar elke buurtbewoner is welkom!

Elk buurtfeest zal bestaan uit een marktje met allerlei standjes. Het moet uiteraard een echt feest zijn dus 'fun' staat mee bovenaan de lijst. Dit willen we bereiken door leuke workshops aan te bieden voor de bezoekers zoals DIY-speeltjes maken (voor jong en oud) maar ook meer sensibiliserende workshops rond thema's als "wat betekent jouw dier voor de buurt" en "hoe kan je je dier gelukkig maken". Uit onze ervaring weten we dat het geluk van een eigenaar heel sterk afhangt van het geluk van hun huisdier. Er bestaan nog heel wat dogma's hierover en het is een ideale manier om op een drempelverlagende wijze hierrond kennis te delen, en daardoor de harten van de deelnemers meer te doen openstellen.

Voor de allerkleinsten (en misschien ook voor de volwassenen ;-) ) plannen we om een springkasteel te huren en voorzien we leuke animatie om een glimlach op de gezichten van de bezoekers te toveren.
Daarnaast willen we graag een speeddate organiseren. Een heel erg leuke manier voor mensen om elkaar te leren kennen.

Uiteraard zal dit buurtfeest niet voor iedereen even interessant zijn, zoals bv. mensen die niet zo huisdier-minded zijn. Toch willen we een inspanning doen om ook hen uit te nodigen. Een idee dat we momenteel hebben is om hen in een ontspannen sfeer te kunnen laten vertellen hoe het voor hen is. En anderzijds te luisteren naar de beleving van mensen die net wel een huisdier hebben. We hopen zo bruggen te bouwen tussen mensen die elkaar anders alleen maar misbegrijpen. Verdraagzaamheid start altijd met naar de ander te luisteren.

Ongeveer 52 procent van de huishoudens heeft minstens 1 huisdier dus we spreken met deze buurtfeesten niettegenstaande een hele grote groep mensen aan. Naast die 52 procent zijn er ook heel wat mensen die graag een huisdier zouden willen maar het niet kunnen. Ook hun aandacht zullen we ongetwijfeld kunnen trekken. In het algemeen werken dieren ontzettend verbindend en doen ze menig harten een sprongetje maken. 

De tijdsduur van een event schatten we momenteel op 5 uur: van 11 tot 16u.

Wat is de meerwaarde voor de inwoners van het district Antwerpen?
Welke impact heeft jouw idee na dat ene jaar?

Een open feest brengt een positieve sfeer in de omliggende straten. Buurtbewoners leren elkaar beter kennen op een heel ontspannen en laagdrempelige manier. Buurtbewoners met en zonder huisdieren leren elkaars standpunt over huisdieren beter begrijpen.

Welke valkuilen zie je?

De onzekerheid omtrent COVID-19. Het weer.

Hoe ga je jouw idee uitvoeren? Welke stappen zet je wanneer?

  • januari
    • Verder nadenken wie welke workshops kan geven
    • SAMENWERKEN = meer bereik
    • Nadenken welke locaties: locatiespotting
    • Contact opnemen met lokale organisaties
  • februari
    • Data nadenken + vastleggen
    • Workshops gastsprekers uitnodigen
    • Nadenken welk materiaal + vastleggen
  • maart
    • Reclame beginnen maken via social media
    • Flyer laten ontwerpen
    • media coverage 
  • april
    • Reclame maken 
  • mei
    • 1 event
    • promotie/afspraken vrijwilligers
  • juni
    • 1 event
    • promotie/afspraken vrijwilligers
  • juli
    • 1 event
    • promotie/afspraken vrijwilligers
  • augustus
    • 1 event
    • promotie/afspraken vrijwilligers
  • september
    • 2 events
  • oktober 
    • Evaluatie maken: deelnemers
      • evaluatieformulieren opstellen
      • Uitsturen + e-mail opstellen
      • Evaluatie formulieren overlopen
      • contact opnemen indien nodig
    • Evaluatie maken: Standhouders
      • evaluatieformulieren opstellen
      • Uitsturen + e-mail opstellen
      • Evaluatie formulieren overlopen
      • contact opnemen indien nodig
    • Evaluatie maken: Vrijwilligers
      • evaluatieformulieren opstellen
      • Uitsturen + e-mail opstellen
      • Evaluatie formulieren overlopen
      • contact opnemen indien nodig
    • november 
      • Bedankjes vrijwilligers bedenken, aankopen, opsturen
      • Fotoverslag maken
      • eindfilmpje maken
    • december
      • Rapportage BB


Hoeveel investeringsbudget denk je nodig te hebben?
Investeringen zijn duurzame goederen zoals de aankoop van computers, nieuwe meubels, een tuinhuis etc.

Investeringsbudget: bedrag (schatting).

0


Hoeveel werkingsbudget denk je nodig te hebben?
Werkingskosten zijn bijvoorbeeld verbruikskosten, huur, knutselmateriaal, etc.

Werkingsbudget: bedrag (schatting)

10600

Schatting en begroting werkingskosten

Per buurtfeest maakten we een berekening van 1600 euro (workshops ((500), huur springkasteel, mobiel toilet, sabam, geluidsinstallatie (620), vrijwilligersvergoedingen/bedankjes (380)
1600*6 = 9600

Promotiekosten (flyers, posters, facebookadvertenties, banners) 1000 euro


Hoeveel personeelsbudget denk je nodig te hebben?
Werken alle krachten samengeteld fulltime (100%), 4/5 (80%), ..., 1/5 | Over welke periode: 1 maand, ...

Personeelsbudget: bedrag (schatting)

6000

Personeelsbudget: meer uitleg

De coördinatie van dit project; tewerkstelling van 4 uur per week = 6000 euro

Personeelsbudget: VTE verhouding

10% ofwel 1/10de (gemiddeld 3,8u/week)