We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Niet-gestemde projecten

Met het BOK op schok

Korte omschrijving

Het BOK (Buurtoverleg Kiel) wil groeien! En dit op 2 manieren: enerzijds door extra kennis te verwerven door specialisten uit te nodigen. Anderzijds door de wijk in te trekken om de werking inclusiever en diverser te maken. Resultaat? Een sterker en breder gedragen buurtoverleg.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

6550

Wie dient het idee in?

een feitelijke vereniging

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

Comité Bump

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2020

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Ontmoetingscentrum Nova

Wat ga je doen en waarom?

BOK (Buurtoverleg Kiel) is een overlegorgaan waar buren, buurtcomités, organisaties en de stad/het district tweemaandelijks samenkomen en constructief aan de slag gaan met de uitdagingen van de wijk. Dit overleg heeft al een hele evolutie ondergaan: bewoners van het Kiel, organisaties en buurtcomités nemen nu zelf de organisatie op zich en bepalen de thema’s.

Het BOK wil zijn werking versterken, op twee manieren:

  1. Het BOK wil kennis opdoen. Het BOK wil de buurt dragen, de deelnemers en bewoners van het Kiel sterker maken en ondersteunen. Soms ontbreekt de kennis daarvoor. Door met het BOK workshops bij te wonen en inspirerende personen en specialisten uit te nodigen, verwerven we expertise. Districtsthema’s die we op het BOK willen brengen vanuit een lokale insteek: intergenerationeel communiceren, welzijn, armoede, zwerfvuil en sluikstort bestrijden, deelmobiliteit, gezondheid … maar ook inspireren door 'goede praktijken' te belichten, inspirerende getuigenissen en ervaringen brengen, etc. Kennis kan ook verbreed worden door een bezoek te brengen aan een andere wijk of organisatie met een gelijkaardige werking of doelstelling. Kruisbestuiving doet groeien. 
  2. Het BOK wil verbreden: meer Kielenaars bereiken en betrekken. De diversiteit die de buurt rijk is, is (nog) niet weerspiegeld in het overleg. Omdat de huidige kanalen die hiervoor beschikbaar zijn niet volstaan, stappen de deelnemers van het overleg op een 'outreachende' manier naar de bewoners/organisaties. Hoe? Via aanwezigheid op markten, evenementen, buurt- en straatfeesten, het organiseren van evenementen (film, debatavond, …) en via een aangepaste communicatie. 

Sommige activiteiten vallen samen met de 6 jaarlijkse BOK-vergaderingen, andere niet. Alle lezingen of activiteiten die we tijdens het BOK organiseren, nemen niet alle beschikbare tijd in beslag en is er nog ruimte voor de normale agenda van BOK. We beschouwen de activiteiten niet als 'last', maar als een kans om het BOK sterker te maken. 

 

Welke valkuilen zie je?

Te weinig actieve deelnemers vanuit het BOK om de activiteiten/evenementen te organiseren en er aanwezig te zijn


Te weinig interesse bij de buurtbewoners

 

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

Kennis opdoen:

1. Thema’s bepalen: op welke domeinen willen we groeien?
2. Gepaste werkvorm kiezen: workshop, lezing, bezoek …
3. Groepje binnen het BOK neemt de logistiek op en werkt de actie uit: datum prikken, contact leggen, communiceren … 
4. Kennismoment 

Verbreden: meer Kielenaars betrekken:

1. Evenementen, activiteiten, feesten … kiezen waarop het BOK aanwezig is of die het BOK organiseert
2. Communicatiekanaal kiezen: stand met informatie, workshop op een feest, mensen aanspreken op een evenement, podiummoment vragen …
3. Groepje binnen het BOK neemt de logistiek op en werkt de actie uit: contact leggen met organisatoren, afspraken maken, communiceren …
4. Outreachmoment 


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

2050

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Gepersonaliseerde kwalitatieve vouwtent: 1.500 euro

Twee roll-upbanners: 300 euro

om 'outreachtend' te werken tijdens evenementen, bijeenkomsten, activiteiten in de wijk, zodat we goed herkenbaar zijn. De tent en banners kunnen we de jaren nadien verder gebruiken. 

Twee beachvlaggen: 250 euro 

 


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

4500

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

Budget voor professionals en workshops: 5 x 500 euro = 2.500 euro

Budget voor drukwerk/flyers: 500 euro

Budget vervoer: 750 euro (We gaan ervan uit dat dat we af en toe een minivan of busje huren om samen ergens naartoe te trekken. Ook om de tent en het andere materiaal ter plaatse te krijgen tijdens de outreachmomenten in de wijk, hebben we allicht af en toe vervoer nodig)

Diverse onkosten: 750 euro