We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers - 238.750 €

Take the Lead – Jongeren als Community Builders

Korte omschrijving

Jongeren willen zich engageren, maar missen kansen. Take the Lead ondersteunt hen als vrijwilligers die méér doen dan helpen: ze nemen initiatief, leiden buurtprojecten en worden sleutelfiguren in hun gemeenschap.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

9500

Wat ga je doen en waarom?

Wat gaan we doen?


Met Take The Lead geven we jongeren de kans om als vrijwilliger méér te doen dan helpen: ze worden initiatiefnemers van eigen buurtprojecten. Jongeren denken zelf acties uit, plannen deze en voeren ze uit met ondersteuning van een mentor. Ze krijgen hiervoor begeleiding, een klein budget en toegang tot lokale netwerken.

 

Waarom doen we dit?


Veel jongeren zijn gemotiveerd om zich in te zetten voor hun gemeenschap, maar krijgen zelden echt verantwoordelijkheid of ruimte om hun ideeën waar te maken. Klassiek vrijwilligerswerk biedt weinig eigenaarschap. Take The Lead doorbreekt dat door jongeren centraal te zetten als actieve bouwers van hun omgeving.

We geloven dat jongeren die zelf iets kunnen opzetten, groeien in zelfvertrouwen, leiderschap, communicatie en betrokkenheid. Ze leren samenwerken, organiseren en omgaan met verantwoordelijkheid.

De inhoud van de projecten wordt mee bepaald door de jongeren zelf. Dat kan gaan van (halal)voedselpakketten verdelen, activiteiten organiseren bij lokale verenigingen, sociale acties voor kwetsbare jongeren en gezinnen, event opzetten tot huiswerkbegeleiding.

De projecten zijn kleinschalig, maar hebben een concrete impact in de buurt. Zo versterken we niet alleen de jongeren, maar ook het sociale weefsel in het district. Take The Lead maakt van vrijwilligers sterke schakels in hun gemeenschap, vandaag én op lange termijn.

 

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

Voorbereiding & Werving 

 

- Promotie via sociale media en lokale netwerken
- Info- en inspiratiebijeenkomst op een publiek toegankelijke locatie
- Jongeren maken kennis met het project en voorbeeldacties


Training & Ideeontwikkeling

 

- Workshops over leiderschap, projectorganisatie en samenwerking.
- Ze werken hun ideeën uit en krijgen feedback van ervaren begeleiders en krijgen een coach


Uitvoering van de projecten 

 

- Budget om hun idee in de praktijk te brengen
- Ondersteund door een coach/mentor vanuit EdUcAntwerp.
- De projecten vinden plaats in de buurt


Evaluatie & Erkenning 

 

- Jongeren presenteren hun resultaten op een community event. 
- Ze ontvangen een certificaat (ComPass) als erkenning
- Best practices worden gedeeld via sociale media en lokale partners.


Partners & Betrokkenen

 

- EdUcAntwerp coördineert en werkt samen met partners in jeugd, sport, educatie en buurtwerk. Partners worden gekozen op basis van thema’s die jongeren ontwikkelen.

 

Europese partners

 

- Voor jongeren die verder willen groeien, kunnen we hen koppelen aan ons Europese netwerk binnen sociaal jeugdwerk en sportieve praktijken.
- We bekijken mogelijkheden om succesvolle lokale initiatieven op termijn op te schalen en te verbinden met internationale uitwisselingen.


Doelgroep:

- Jongeren (18-30 jaar) actief bij EdUcAntwerp
- Nieuwe jongeren die initiatief willen nemen
- Kwetsbare jongeren die extra steun nodig hebben

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

EdUcAntwerp

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

in heel het district

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Het project wordt uitgevoerd in (publieke) ruimtes) van district Antwerpen, gekozen door jongeren op basis van hun interesses en buurtimpact.

Welke valkuilen zie je?

Mogelijke valkuilen zijn een gebrek aan motivatie bij jongeren, onvoldoende begeleiding, logistieke obstakels en budgetoverschrijding. We vermijden dit door haalbare initiatieven te kiezen, mentoren in te zetten, partners te betrekken,  duidelijke afspraken te maken en budgetbegeleiding te voorzien. Daarnaast zorgen we voor een community-moment en koppelen we succesvolle initiatieven aan bestaande netwerken om een blijvende impact te garanderen.

Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

5700

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

De investeringen omvatten €3.500 voor jongerenprojecten. Daarnaast wordt duurzaam werkmateriaal aangeschaft, zoals een laptop (€700), 2 gsm’s (€600), een digitale camera (€500) en visueel materiaal (€400) voor communicatie, zichtbaarheid en beheer.

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

1600

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

workshops over leiderschap, communicatie en projectorganisatie. Materialen voor workshops. Vrijwilligers ondersteunen bij het uitvoeren van sociale acties, zoals het organiseren van evenementen en het helpen bij projecten.

 

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

2200

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

1 pers: Taken omvatten begeleiding van jongeren, voorbereiding van workshops, opvolging van acties en organisatie van het community-moment. 

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

20% ofwel 1/5de - gemiddeld 7,6u/week

Er zal 1 persoon werken voor 7,6 uur per week gedurende 4 maanden, wat in totaal 121,6 uur voor het project betekent.

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

0722.979.404