home-page
Terug naar het overzicht

Fietsvriendelijke straten - € 143.493

StadsStalling

Korte omschrijving

Het project StadsStalling voorziet hybride collectieve fietsenstallingen op het openbaar domein gericht op het stimuleren van ontmoetingen. De fietsenstallingen dragen bij aan de beeldkwaliteit en vergroening van de publieke ruimte.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

30000

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

overdruk vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Het idee van de StadsStalling sluit aan bij vragen van buurtbewoners en de nood aan kwalitatief fietsparkeren. Op basis van deze vraag past de StadsStalling zich steeds aan naar de context.

Wat ga je doen en waarom?

Er wordt meer en meer gefietst in en rond onze steden. Het aantal fietsen neemt explosief toe en de kwaliteit van de fietsen stijgt. Waar het vroeger ging om roestige tweewielers zijn er nu gesofisticeerde fietsen in alle vormen en maten: bakfietsen en fietskarren, hoogtechnologische speed pedelecs, cargobikes, deelsteps, deelscooters… De stallingsmogelijkheden evolueren echter niet mee en her en der ontstaat er een chaotische wildgroei. Het project StadsStalling wil naast een degelijke fietsenparking ook plaats voorzien voor stedelijk tuinieren, sporten, spelen, picknicken… De bedoeling is om via een brede waaier aan functies ontmoetingen tussen de verschillende gebruikers te bevorderen. Om vragende partijen en omwonenden al vroeg bij het proces betrokken te krijgen, wordt er gewerkt met een participatieve projectmethodiek. Hierbij wordt stapsgewijs door middel van infosessies en workshops een duurzaam proces beoogd. Wat de fietsenstallingen anders maakt dan een klassieke fietsenparking, is de actieve betrokkenheid van de bewoners, in het ontwerp, de bouw en het onderhoud. Bovendien koppelen we er functies aan die het buurtleven stimuleren. Het zet in op participatief ontwerpend onderzoek naar alternatieve stadsontwikkeling en hoe buurtbewoners inspraak kunnen krijgen in het maken van hun eigen woonomgeving. Dit duurzame samenwerkingsverband wordt doorgetrokken in materiaalgebruik. Een modulair systeem zorgt ervoor dat de gebouwde structuren kunnen groeien, krimpen of zelfs worden doorgebruikt op andere locaties. Verder wordt gewerkt met gerecycleerde plastics om een waterdicht dak aan te bieden en onderstructuren die een leidraad bieden voor planten.

Welke valkuilen zie je?

Participatieve projecten in de publieke ruimte trachten een breed publiek te bereiken. Diverse actoren zoals buurtbewoners, vragende partijen, ontwerpers, ingenieurs, toeleveranciers, stedenbouwkundigen etc. Deze verschillende spelers met elkaar uitlijnen is enorm belangrijk om een geslaagd resultaat te bekomen. Om dit proces gestroomlijnd te laten verlopen is een goede coördinatie en communicatie essentieel. Het vormen van een goed team met kennis van zake en ervaring tracht deze valkuilen voor te zijn. Enkel op deze manier kan een mooi resultaat opgeleverd worden dat werkelijk gedragen wordt door de eindgebruiker, de buurtbewoner. 

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

1. Het koppelen van het idee aan een vragende partij binnen de burgerbegroting. 
2. Het creëren van draagvlak binnen de omgeving van het project.
3. Participatie Sessie 1: Het verkennen van de brede waaier aan mogelijkheden die kan worden gekoppeld aan het fietsparkeren.
4. Ontwerpend onderzoek en inbedden in de context. ( 2025 ) In samenwerking met Rooilijn Architectuur en Atelier Scheldeman.
5. Participatiesessie 2: Dieper ingaan op specifieke dimensies en uitvoeringsplannen.
6. Prefabricafefase waar het ontwerp wordt omgevormd tot tastbare bouwelementen. ( 2025 ) In samenwerking met Denkbar stabiliteitsstudies en sociale werkplaats vzw De Brug.
7. Participatieve installatieworkshop waar het project tot leven komt.
8. Feestelijke opening en ingebruikname. ( 2025 )


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

10000

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Alle 8 stappen in het plan van aanpak zijn evenwaardig en elke mijlpaal verdient daarom evenveel aandacht om het project tot een duurzaam proces te brengen. De belangrijkste investeringskost gaat naar het ontwikkelen van een generiek systeem dat zich specifiek naar de locatie aanpast. Hierbij wordt vooral ingezet op prototypes en materialenstudies om het concept toepasbaar te maken in de publieke ruimte.


Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

10000

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

Bij elk onderdeel wordt ingezet op het samenbrengen van alle betrokken partijen. Het grootste deel van de personeelskost gaat naar het overkoepelende begeleidingstraject om de ontwikkeling en installatie van de StadsStalling op locatie te realiseren.

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

Andere:


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

10000

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

De werkingskosten zullen worden gebruikt voor het geven van workshops en participatie,  waarbij maquette-materiaal nodig is om schaalmodellen te maken. Om deze goed te communiceren en te documenteren voorzien we een tweede post in het werkingsbudget.

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

BE0805198780