Terug naar het overzicht

Niet-gestemde projecten

Hier woon ik, daar wonen wij

Korte omschrijving

Op 6 pleintjes in Sint-Andries strijkt vzw Veerkrachtig Sint-Andries neer met een tent. Zo brengen ze buurtbewoners van de omringende straten samen. Ze kunnen dan kennismaken met elkaar en vanuit hun gemeenschappelijk ‘straatleven’ toekomstplannen uitstippelen voor een gezellige en leefbare wijk waar gezond leven en sociale samenhang centraal staan.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

4000

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

vzw Veerkrachtig Sint-Andries

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Sint-Andrieskwartier, Antwerpen.

Wat ga je doen en waarom?

De insteek is om wijkbewoners met mekaar te verbinden. En een belangrijk element is om je buren te leren kennen.

 

Bindmiddelen:

  •  Spilfiguren uit elke straat worden aangesproken met de vraag om mee hun schouders te zetten het straatproject.
  • Georganiseerde bewoners worden ingeschakeld en brengen we in beeld. Bijvoorbeeld bewoners die een van onze 90 plantenbakken geadopteerd hebben, samentuinders actief in onze 3 wijksamentuinten, zangers van de groep wijklawijt en andere leden van wijkverenigingen trekken mee aan de kar.
  • Via de vereniging Erfgoed Sint-Andries kunnen we van elke straat 1001 weetjes uit het verleden aanbrengen (de ATV-wandeling loopt nu door de wijk en bewoners vertellen fier de anekdootjes, ditjes en datjes). 
  • Belangrijk is ook om actuele en nieuwe initiatieven en gezichten in beeld te brengen.
  • We geven iedere deelnemende bewoner ‘letterlijk’ een gezicht: ofwel via de fotoreportages van Wijkkroniek Sint-Andries, ofwel onze eigen fotograaf. (uiteraard met in achtneming van de privacy)

De samenwerking met Erfgoed Sint-Andries, Klimaatrobuust Sint-Andries, de samentuinders en de andere verenigingen zal garant staan om heel wat niet betrokken en niet georganiseerde buurtbewoners uit hun kot te lokken.

We rekenen er op dat we op de 5 pleintjes toch telkens 30 à 40 nieuwe gezichten te ontmoeten. Op de slotmanifestatie in het bewonerslokaal en in de tentjes rondom zullen we minstens 80 bewoners kunnen aantrekken?

Welke valkuilen zie je?

Zal het lukken om het verhaal van sociale cohesie over te brengen, ook naar de jongeren?

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

  • Locatiekeuze maken:
    We kiezen 5 pleinen uit en 1 plein voor de slotactiviteit waar we met onze tentjes ‘CoStA-onder-dak’ neersprijken
    Mogelijke plekken: Bogaardeplein, Heldenplein, Lode Sebregtsparkje, Muntplein, Peter de Grote plein, e.a. om telkens een cluster van straten op 2 minuten loopafstand te kunnen bereiken.
  • Bewoners aanspreken:
    We maken uitnodigende flyers op waarmee we via mondreclame deur per deur buurtbewoners uitnodigen om hun gedacht te komen zeggen.
    Dit organiseren we telkens per cluster.
  • Ontmoetingsmomenten:
    Efficiënte organisatie op de ontmoetingsmomenten in onze tentjes en een goede registratie van wat er gezegd is en wie wat aangebracht heeft. Uiteraard wordt onze nederzetting ingericht met veel info over de betrokken straten.
  • Afsluiter:
    In oktober wordt op de 6de plek, In en rond het bewonerslokaal Willem Lepelstraat 13, een afsluitende happening georganiseerd, waar de resultaten van de 5 wijksamenkomsten worden samengebald en tot een toekomstplan voor Sint-Andries worden gegoten.


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

1500

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

2 robuuste tenten 


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

2500

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

Kleine catering, promotie en communicatie (drukwerk en ICT), klein materiaal, vrijwilligers- en artiestenvergoeding.

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

0417 504 826