Alle Landen In Diaspora Actie WID Antwerpen BE
Alle Landen In Diaspora Actie WID Antwerpen BE
Korte omschrijving
Het A.L.I.D.A. Festival zal een interculturele markt en voetbaltornooi organiseren om de diasporagemeenschappen in district Antwerpen en de Belgische gemeenschap te versterken.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?
7000
Wat ga je doen en waarom?
"Alle Landen In Diaspora Actie W.I.D. Festival" (ALIDA Wid ) is een tweeweeks festival dat de minder bedeelden toch een mooi kijkje wil geven in de diversiteit, en zo inclusiviteit helpt bevorderen.
- Diversiteit markt
- Cultuurmarkt
- Culinaire markt
- traditionele sport en spel markten
introductie ALIDA Cup/ straatvoetbal alle landen voorlopig jongens en in toekomst na evaluatie kijken wij ook naar dames voetbal.
Aantal spelers per team: 7 (5 tegen 5 opstelling)
Wedstrijdduur: 2 x 30 minuten, met een pauze van 10 minuten
Minimale teamgrootte: 7 spelers
Maximale teamgrootte: 10 spelers
Inschrijfgeld per team:
Finale & prijsuitreiking: dat wordt dan op het Festivalterrein gespeeld .
Het A.L.I.D.A. Festival heeft als doel de verbinding binnen de diaspora-gemeenschappen in België en de belgische gemeenschap te versterken. De A.L.I.D.A. Mini Copa is een zaalvoetbalcompetitie waarin elk team een land vertegenwoordigt en biedt een laagdrempelige manier om collectiviteit en saamhorigheid te stimuleren. Deze competitie beoogt binnen vijf tot tien jaar de samenwerking en verstandhouding tussen de diaspora-gemeenschappen, hun diplomaat ambassadeurs en hun thuisland te verbeteren. Sport fungeert hierbij als middel om deze verbindingen in een ontspannen en positieve sfeer te bevorderen.
Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?
1. Voorbereidingsfase (januari – mei 2026)
Activiteiten:
Bevestigen van de locatie en ondertekenen van het huurcontract.
Bevestigen van de deelname van arbiters en artiesten.
Opstellen en verspreiden van communicatiemateriaal (flyers, sociale media posts).
Opstellen van draaiboek en taakverdeling.
Verantwoordelijken:
Michel (Projectleider) – Algemeen overzicht en coördinatie.
Teamleden
Sandra / Jobo Cultuur
Hellen / Melin Catering
Giovani / Itzel Communicatie
Jozef / Scotty Sport
Michel / Jobo / MR. Lens . Planning opbouw afbraak
2. Uitvoeringsfase (Juni – Juli 2026)
Activiteiten:
Opbouwen van de locatie (opstelling van tafels, stoelen, podium, enz.).
Ontvangen en registreren van deelnemers.
Uitvoeren van wedstrijden volgens het schema.
Coördineren van artiesten optredens.
Zorgen voor catering en andere faciliteiten.
Documenteren van het evenement (foto’s, video’s).
Verantwoordelijken:
Michel – Algemeen toezicht en probleemoplossing.
Teamleden – Specifieke taken zoals registratie, catering, enz.
3. Afrondingsfase (Juli 2026)
Activiteiten:
Afbreken en opruimen van de locatie.
Evalueren van het evenement met het team.
Opstellen van een eindrapport en financiële verantwoording.
Sturen van dankberichten naar deelnemers en medewerkers
Verantwoordelijken:
Michel – Eindverantwoordelijke voor rapportage en communicatie.
Teamleden – Assistentie bij evaluatie en opruimen.
Wie dient het idee in?
Wie krijgt het budget?
In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)
Geef wat meer uitleg over de plaats.
De voorronde voetbal worden gespeeld indoor in Sporthalspoor loods . En wij kijken voor het verder festival programma naarzelfde gedeelte outdoor
Welke valkuilen zie je?
Wij zijn vastberaden en zien als valkuil voor het project de onwil van mensen op verkeerde posities die dit niet zouden willen ondersteunen , wij staan wel open om de structuur te delen om dit tot een succses te maken . Verder met alle positieve welwillende mensen dit project tot een mooie beleving maken voor District Antwerpen en Belgie.
Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?
7000
Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.
- Zaal: 300€
- Scheidsrechters: 1.200€
- Catering: 915€
- Trofeeën: 785€
- Communicatie: 800€
- Artiestenvergoedingen: 2.000€
- Vrijwilligersvergoedingen: 1.000€