We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Kunst en cultuur op straten en pleinen - 124.387 €

Een droom van een interculturele stad

Korte omschrijving

Met 3 reclamezuilen, 3 tentoonstellingen en 4 vertelmomenten op 3 locaties in Antwerpen 2000 & 2050 bouwen we Korte Wapperbruggen tussen de WIJ/ZIJ eilanden in onze stad en vieren we Antwerpen als een prachtige en fiere interculturele stad.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

23400

Wat ga je doen en waarom?

In de Sint-Andrieswijk, de Sint-Paulusbuurt en op Linkeroever plaatsen we telkens een reclamezuil, bouwen we een tentoonstelling en brengen we een vertelmoment bij de plaatsing van elke reclamezuil. 

Het project begint op Wereldverteldag 20 maart 2026 en eindigt drie maand later op 27 juni met een afsluitend vertelmoment op de Sint-Andriesplaats. 

De doelstelling van het project is om aan zoveel mogelijk oude en nieuwe Antwerpenaren te tonen hoe fier wij allemaal samen mogen en kunnen zijn dat onze stad een rijke eeuwenlange traditie heeft van interculturaliteit en solidariteit, en dat we die rijke traditie samen in de publieke ruimte zichtbaar maken en vieren op pleinen en in culturele ontmoetingscentra in deze drie buurten. 

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

Voorbereiding: ontwerpen en laten uitvoeren van de reclamezuilen - maken van de tentoonstellingspanelen - kiezen van de verhalen voor de vertelmomenten - aankondigen van het project met flyers, affiches en online. 

Stap 1: plaatsing van de eerste reclamezuil "Antwerpen, een zichtbaar interculturele stad" op 20 maart '26 op de Sint-Andriesplaats en openen van de eerste tentoonstelling met een vertelmoment in de Bibliotheek van Sint-Andries. 

Stap 2: plaatsing van de tweede reclamezuil "Antwerpen, een stad met een rijke interculturele geschiedenis" op 18 april '26 op het Frederik Van Eedenplein en openen van de tweede tentoonstelling met een vertelmoment in de Elsschot Bibliotheek. 

Stap 3: plaatsing van de derde reclamezuil "Antwerpen, een solidaire interculturele stad" op 22 mei '26 op de Sint-Paulusplaats en openen van de derde tentoontelling in Het Stadsmagazijn. 

Stap 4: afsluitend vertelmoment op 27 juni '26 in het Bewonerslokaal van de Willem Lepelstraat. 

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

De Verhalenwerf interculturele vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000, 2050

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Sint-Andriesplaats en Bib.

Sint-Paulusplaats en Stadsmagazijn.

Linkeroever: Frederik Van Eedenplein en Bib. 

Bewonerslokaal Willem Lepelstraat. 

Welke valkuilen zie je?

Risico op beschadiging (vandalisme of overplakking) van de reclamezuilen in de publieke ruimte. 

Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

4800

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Aankoop en plaatsing van de 3 reclamezuilen = 1600 € per stuk volgens offerte van ReclameOnline. 

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

8600

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

Honorarium vertellers voor de vertelmomenten: 4 x 5 x 200 € = 4.000 €.

Honorarium illustrator (affiche & flyer) = 750 €.

Aanmaak en drukken tentoonstellingspanelen: 25 x 50 € = 1.250 €.

Catering repetities en vertelmomenten: 4 x 650 € = 2.600 €. 

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

10000

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

Een halftijds projectleider (in dienst van 1 maart tot 30 juni 2026) staat in voor: 

* Het maken van de reclamezuilen en de tentoonstellingspanelen.

* Het coachen van de vertellers.

* De praktische organisatie en de communicatie van het project. 

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

50% ofwel halftijds - gemiddeld 19u/week

Projectleider PC 329.01a barema B1c = 4 maand halftijds + verplaatsingskosten + verzekering = 10000 €. 

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

0633.785.726