Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Kunst en cultuur op straten en pleinen - 124.387 €

Plein Podium

Korte omschrijving

Vier publieke ruimtes in het District Antwerpen krijgen tijdens schoolvakanties gratis een feestpodium! Muziek, woord, kunst, humor en meer... op het Kerkplein, het Tampicopark, het Linkeroeverpark en het Droogdokkenpark. Met een 1/5de VTE freelance projectcoordinator.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

37325

Wat ga je doen en waarom?

Met Plein Podium gaan we gratis tijdens de paasvakantie, de zomervakantie en de herstvakantie  op pleinen of parken in ons district een feestpodium organiseren waar jong en oud uit de wijken en omstreken welkom zijn om te genieten van een leuk programma vol met o.a. woord, kunst, een pimp your sneakers-atelier, humor en meer … We voorzien ook podiumkansen voor talenten die ook inwoners zijn van de respectievelijke wijken, nl. Antwerpen-Noord, Antwerpen-Centrum Linkeroever en Luchtbal. Plein Podium krijgt een feestweekend in de paasvakantie op het Tampicopark in Luchtbal, feestweekends in de zomervakantie op het Kerkplein (juli) en het Linkeroeverpark (augustus) en een podium tijdens de herfstvakantie op het Droogdokkenpark. 

Plein Podium is het podium voor de buurt en de inwoners die drempels ervaren om deel te nemen aan andere openluchtpodia in andere gemeenten en districten. Het aanbod is laagdrempelig, gratis en heeft regelmatig een lokale maar globale toets. We beogen lokale samenwerkingen met o.a. Filmhuis Klappei, Buurtcentrum Cortina, CC Ter Schelde, Chams vzw, Pleinpartons Luchtbal, Red Star Line Museum, Bloc 2030 en kunstenaars met (boven)lokale verankeringen in de wijken en het district

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

  • Stap 1: Vanuit Cult & Comedy starten we verkennende gesprekken met alle potentiele partners voor het project

  • Stap 2: Simultaan pitchen we het project bij freelancer Jamal, die reeds een project heeft gecoördineerd onder de structuur van de Burgerbegroting. We vragen naar zijn beschikbaarheid voor de periode van het project.

  • Stap 3: Na goedkeuring en tijdens het start van het project verenigen we stap 1 en stap 2 met elkaar. De freelancer start mits beschikbaarheid als projectcoordinator (deeltijds) aan de slag en zet de gesprekken met de partners verder. Daarnaast is hij/zij verantwoordelijke voor de realisatie van het project, dit met ondersteuning van bestuurder Samir, de vrijwilligers van Cult & Comedy en het breed netwerk van de freelancer. De evenementenaanvragen worden gedaan. 

  • Stap 4: We rollen de communicatie van het project uit vanaf februari 2026. 

    Stap 5: Organisatie en realisatie van het eerste feestweekend van Plein Podium tussen februari en eind april. Voorbereiding en organisatie van het tweede en derde feestweekend van Plein Podium tussen maart en eind mei. 

  • Stap 6: Organisatie en realisatie van het tweede en derde feestweekend van Plein Podium tussen mei en augustus.

  • Stap 7: Eerste netwerkmoment met vrijwilligers voor een eerste tussentijdse evaluatie.

  • Stap 8: Voorbereiding en organisatie van het laatste feestpodium van Plein Podium vanaf september tot november. 

  • Stap 9: Eindevaluatie van het project met alle stakeholders

  • Stap 10: Tweede netwerkmoment als bedankmoment met vrijwilligers en partners.

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

Cult & Comedy vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000, 2030, 2050, 2060

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Plein Podium gaat voor podia op het Kerkplein (2060),in het Tampicopark (2030), in het Linkeroeverpark (2050) en op het Droogdokkenpark (2000).

Welke valkuilen zie je?

Het weer laat soms in ons land veel te wensen over. Het podium is overdekt maar de randanimatie zoals de streetart sessions en het sneakerpimping-atelier niet. Mensen kunnen zich vergissen in ons aanbod met Muziek In De Wijk. Ondanks er gelijkenissen zijn geven we meer ruimte voor verhalen, streetart, humor en woord, dan bv. aan muziek.

Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

500

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Branding en projectgebonden materiaal: L-banner en 2 roll-up banners

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

13493

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

  • Projectgebonden verplaatsingen/vervoerskosten +/- €1000
  • Communicatie en promotie +/- €5000
  • Publieksbemiddeling +/- €3000
  • Gages, vergoedingen, kvr's en artistieke prestaties +/- €2000
  • Daarnaast gaan we voor kleine maar duurzame aankopen van materiaal voor streetart-sessies en het sneakeratelier. 

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

23332

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

We zetten een freelance projectcoordinator in voor de realisatie van het project (12 maanden 1/5de VTE of 1 dag/week).

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

20% ofwel 1/5de - gemiddeld 7,6u/week

1 persoon op freelance basis 1 dag/week gedurende 12 maanden

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

0628.949.285