We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers - 238.750 €

Uitleendienst feestmaterialen

Korte omschrijving

Buurtcentrum Cortina beschikt over een mooi aanbod van feestmateriaal. We willen het beschikbare materiaal uitbreiden en een heuse uitleendienst opzetten voor verenigingen uit de buurt. De uitleendienst zal uitgebaat worden door vrijwilligers. 

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

28000

Wat ga je doen en waarom?

Het is voor verenigingen niet altijd even evident om de juiste of voldoende (duurzame) materialen te ontlenen of aan te kopen voor de organisatie van straat- en buurtfeesten. Sommige materialen, zoals verlengkabels, kunnen bij de stedelijke diensten maar beperkt ontleend worden. Voor andere materialen zoals herbruikbare bekers dienen verenigingen zich te wenden tot de private markt.

Buurtcentrum Cortina en Wijkcomité Willibrordus willen samen een uitleendienst voor feestmaterialen opzetten die aanvullend is op de bestaande uitleendienst van de stad. Het is niet de bedoeling om tafels, stoelen, feesttenten uit te lenen maar in te zetten om materialen die moeilijker te vinden zijn. 

We willen aan voordelige prijs materialen zoals herbruikbare bekers, borden, bestek, verlegkabels, een kleine geluidsinstallatie, een beamer en scherm, walkie talkies, …  ter beschikking stellen.  

Een semi-professionele aanpak met oa. een online reservatiesysteem, maakt het mogelijk om het beschikbare materiaal uit te breiden en maximaal ter beschikking te stellen.

Om het materiaalaanbod op peil te houden zullen we werken met een kleine vergoeding en een waarborg. De kleine huurvergoeding maakt het mogelijk om versleten materiaal te vervangen. De waarborg die ingehouden wordt bij kapot of niet teruggebracht materiaal maakt het mogelijk om materiaal te  vervangen. 

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

Stap 1: Voorbereiding en planning (januari 2026)

     - Opstellen van een uitleenreglement
     - Bepalen van de uit te lenen materialen.
     - Aankopen van de materialen
     - Opzetten van een online reservatiesysteem. 
Stap 2: Opstart uitleendienst (maart 2025)

Stap 3: Tussentijdse evaluatie (juni 2026)

Stap 4: Eindevaluatie (december 2026)

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

Buurtcentrum Cortina vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2060

Welke valkuilen zie je?

-        Overbevraging: De kans bestaat dat de uitleendienst overbevraagd zal worden. Daarom willen we in eerste instantie kleinschalig opstarten en enkel uitlenen aan verenigingen uit 2060. 

-        Onderhoud van het aanbod: Een mogelijke uitdaging is om het aanbod op peil te houden. Het materiaal is onderhevig aan slijtage, kan kapot gaan en kan verloren geraken en niet teruggebracht worden. We zullen daarom met een kleine huurverhuurvergoeding en waarborg werken. 

Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

23500

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Het budget is voorzien voor de aankoop van bijkomende materialen zoals herbruikbare bekers, borden, bestek, een barbecue, elektriciteitskabels, een kleine geluidsinstallatie, een beamer, een projectiescherm, walkie talkies, een springkasteel, …

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

4500

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

0

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

De werkingskosten voor dit project zijn voornamelijk de kosten voor de opmaak van een online reservatiesysteem en de vrijwilligersvergoeding voor de vrijwilligers die de uitleendienst zullen uitbaten.

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

0823.280.174