Kaap A Stad
Kaap A Stad
Korte omschrijving
Het festivalweekend ‘Kaap A stad’ geeft een podium aan burgers die positieve acties ondernemen. Hun verhalen inspireren en versterken vrijwilligers, straatcomités en lokale verenigingen.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?
15660
Wat ga je doen en waarom?
Wat ga je doen en waarom: We organiseren zes lezingen gedurende een weekend. Op zaterdag en zondag krijgen de kandidaten tijd om hun verhaal te doen. Ze presenteren hoe zij hun buurt en stad ‘kapen’ om die beter, groener, meer verbonden klimaatrobuuster, … te maken.
Nadien volgt een gesprek tussen de aanwezigen. We maken het gezellig met koffie, thee, fruitsap en koekjes.
De presentatie is simpel. Geen powerpoint, geen show, maar het pure verhaal van een mens die iets heeft toegevoegd aan de stad. Het zijn positieve verhalen over burgers die actie ondernemen. Gewone burgers vertellen hoe zij iets verzet hebben, in beweging brachten. De verhalen gaan over een steen die verlegd is, de vleugelslag van een vlinder, buren die de handen in elkaar slaan om de leefbaarheid in hun straat of wijk te verbeteren.
We begeleiden de sprekers bij het opmaken van hun presentatie. We brengen van elk verhaal een verslag, dat we digitaal verdelen.
Voorbeelden: een braakliggend stukje stad dat een samentuin werd, een waarderende actie voor fietsers, een ludieke actie om het fileprobleem aan te kaarten etc ...
Met dit festival inspireren we Antwerpenaren. We waarderen goede voorbeelden van straffe acties die de stad van onderuit verbinden, versterken en verduurzamen. We promoten dit festival specifiek bij vrijwilligers en verenigingen.
Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?
Stap 1: We zoeken een partner voor de locatie. We nodigen kandidaat-sprekers uit. We informeren hen over het concept. We vragen wat ze nodig hebben als ondersteuning. We houden verkennende gesprekken met de kandidaten. (januari-maart)
Stap 2: We zorgen voor de afspraken rondom de locatie en het materiaal. (februari-april)
Stap 3: We stellen een programma op, een agenda van wie wat wanneer komt vertellen. (mei)
Stap 4: We communiceren over het festival. Van ‘safe the date’ tot ‘affiche met programma’. (juni-september)
Stap 5: We organiseren het festival. (oktober)
Stap 6: We maken en verdelen het verslag. (december)
Wie dient het idee in?
Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?
Hop
Wie krijgt het budget?
In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)
Geef wat meer uitleg over de plaats.
We zoeken een samentuin, open ruimte nabij een cultureel ontmoetingscentrum of waarom niet de tuin van een museum?
Welke valkuilen zie je?
Weinig belangstelling of slecht weer.
Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?
3400
Geef wat meer uitleg over deze investeringen.
stevige vouwtent: 1100 euro + geluidsinstallatie (op batterijen): 2300 euro
Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?
3320
Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.
vergoeding sprekers: 1200 euro + flyers: 400 euro + catering: 500 euro + kleine benodigdheden en inkleding locatie: 900 euro + huur cateringmateriaal bij o.a. Opnieuw en Co (kopjes, bordjes, glazen, lepeltjes, percolator, karaffen, schalen): 320 euro
Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?
8950
Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.
voorbereiding (zoeken locatie en partners, zoektocht naar en ondersteuning van sprekers, opmaak planning): 5000 euro + opbouw, coördinatie event en opruim: 1750 euro + communicatie en verslag: 2200 euro
148 uur
Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)
1008 624 212