We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram

Spelregels voor stap 1 | thema’s kiezen en geld verdelen

Algemeen

  • De Burgerbegroting is een project van district Antwerpen. Als je in dit gebied woont en je bent 13 jaar of ouder kan je deelnemen. Je moet in een stadsdeel wonen met postnummer 2000, 2018, 2020, 2030, 2050 of 2060.  We controleren dit via je rijksregisternummer. 
  • Je kan op twee verschillende manieren deelnemen. Je kan op elke manier maar één keer deelnemen: 1 keer live en 1 keer online.  
    1. Individueel: Je kan in je eentje keuzes maken op de website burgerbegroting.be
    2. In groep: je kan ook fysiek samenkomen tijdens de Kick-off op 23 februari 2025 en keuzes maken in groep (deliberatie). De Burgerbegroting zet sterk in op deze bijeenkomsten waar bewoners in dialoog gaan en na overleg in overeenstemming hun keuzen bepalen. Naast de Kick-off organiseren we ook sessies op maat waarbij we zelf naar moeilijker bereikbare groepen gaan om hen, eveneens in dialoog en met onderlinge overeenstemming, samen te laten kiezen.
  • Als je aan de Kick-off of aan een sessie op maat deelneemt, krijg je informatie over de bevoegdheden van het district, de werkwijze van de Burgerbegroting, de stappen tijdens het jaar, enzovoort.
  • Er zijn 24 thema’s: dit zijn de bevoegdheden van district Antwerpen. Hieruit kies je samen 8 thema's. Je beslist ook hoe 1,4 miljoen euro over die 8 thema’s verdeeld zal worden. 
  • Restmiddelen: elk jaar zijn er projecten die goedkoper uitgevoerd worden of die niet kunnen doorgaan. Dit geld komt in één grote pot, waarmee district Antwerpen investeringen realiseert binnen een thema van de Burgerbegroting. Tijdens de Kick-off en de sessies op maat kiezen de deelnemers ook welk investeringsthema volgend jaar die restmiddelen krijgt. 
  • Resultaat: De Burgerbegroting focust op beslissingen in dialoog met andere bewoners. Daarom worden de 8 thema’s als volgt gekozen: de 5 populairste thema’s van de Kick-off en de sessies op maat worden aangevuld met de 3 populairste thema’s van de online stemming (die niet overlappen met de eerste 5). Op die manier hebben de mensen die samen met anderen beslissen meer gewicht dan wie individueel stemt. Het district of het districtsbestuur kunnen de keuzes van bewoners niet veranderen. Op dinsdag 11 maart 2025 worden de 8 gekozen thema’s en de budgetten bekendgemaakt. 

Spelregels thema’s kiezen en geld verdelen: live, in groep

  • Op 23 februari 2025 vindt de Kick-off van de Burgerbegroting plaats. In het aangenaam kader van de Harmonie, met muziek en een hapje, komen bewoners samen om thema’s te kiezen en geld te verdelen. 

Speeddate

  • Via een methodiek met speeddates kies je samen 8 thema’s. Je gaat telkens met een andere deelnemer kort in gesprek over 2 thema’s. Elk duo verdeelt 7 punten over zijn 2 thema's. Na 5 gespreksronden worden alle stemmen voor de thema's opgeteld en samengevoegd met de online stemmen. Op die manier worden de 8 meest gekozen thema's vastgelegd. 
  • Het geld verdelen doe je met pokerchips. Je zit met 6 bewoners aan tafel. Iedereen krijgt 10 pokerchips van dezelfde kleur, die elk 10.000 euro voorstellen. De chips worden dan ingezet op de 8 thema’s. Het resultaat is definitief als er minstens 6 chips op een thema liggen, van minstens 4 deelnemers aan tafel. De score van verschillende tafels wordt opgeteld en verrekend tot een verdeling van 1,4 miljoen euro over de 8 thema’s. Nadien kiezen bewoners nog het thema voor de restmiddelen.
  • In januari en februari gaan we zo veel mogelijk naar de wijken, op bezoek bij bestaande groepen, om daar thema’s te kiezen en geld te verdelen. Daarbij wordt vooral gekozen voor kwetsbare groepen, die minder gemakkelijk de weg naar de Burgerbegroting vinden. 

Spelregels thema’s kiezen en geld verdelen: online, individueel

  • Je kan online thema's kiezen en geld verdelen van 3 februari tot en met 9 maart 2025.
  • Op burgerbegroting.be kan je de 24 thema’s bekijken en jouw keuze van 8 thema’s doorgeven. Nadien kan je 1,4 miljoen euro verdelen over jouw 8 thema’s, met een maximum van 600.000 euro op één thema. Je moet het geld over minstens 3 van jouw 8 thema's verdelen.
  • Zodra je jouw keuze online bevestigt, kan je die niet meer veranderen. 
  • Je mag alleen in je eigen naam stemmen. Je mag iemand helpen met het stemmen maar alleen als die persoon bij jou is. Het is verboden om rijksregisternummers op te vragen om in anderen hun plaats te stemmen. Stemmen afkopen in ruil voor voordelen mag ook niet. Deelnemers die deze regels niet respecteren kunnen uitgesloten worden.
  • We kunnen je bij het stemmen ondersteunen via e-mail of telefoon.
Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram