Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers - 238.750 €

Kaap A Stad

Korte omschrijving

Het festivalweekend ‘Kaap A stad’ geeft een podium aan burgers die positieve acties ondernemen. Hun verhalen inspireren en versterken vrijwilligers, straatcomités en lokale verenigingen. Met personeel: 4 weken freelance in totaal.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

15670

Wat ga je doen en waarom?

Wat ga je doen en waarom: We organiseren zes lezingen gedurende een weekend. Op zaterdag en zondag krijgen de kandidaten tijd om hun verhaal te doen. Ze presenteren hoe zij hun buurt en stad ‘kapen’ om die beter, groener, meer verbonden klimaatrobuuster,… te maken. 

 

Nadien volgt een gesprek tussen de aanwezigen. We maken het gezellig met koffie, thee, fruitsap en koekjes.

 

De presentatie is simpel. Geen powerpoint, geen show, maar het pure verhaal van een mens die iets heeft toegevoegd aan de stad. Het zijn positieve verhalen over burgers die actie ondernemen. Gewone burgers vertellen hoe zij iets verzet hebben, in beweging brachten. De verhalen gaan over een steen die verlegd is, de vleugelslag van een vlinder, buren die de handen in elkaar slaan om de leefbaarheid in hun straat of wijk te verbeteren.

 

We begeleiden de sprekers bij het opmaken van hun presentatie. We brengen van elk verhaal een boeiend verslag, dat we digitaal verdelen.
Het verspreiden van de gebrachte informatie is een belangrijk deel van dit project. Een lezing in een bondig, helder en aantrekkelijk verslag gieten - aangepast in functie van het gebruikte medium - is een aanzienlijke tijdsinvestering. De teksten gaan heen en weer tussen sprekers en eindredactie om uiteindelijk deelbaar en duurzaam openbaar te maken. 

 

Voorbeelden: een braakliggend stukje stad dat een samentuin werd, een waarderende actie voor fietsers, een ludieke actie om het fileprobleem aan te kaarten etc... 

 

Met dit festival inspireren we Antwerpenaren. We waarderen goede voorbeelden van straffe acties die de stad van onderuit verbinden, versterken en verduurzamen. We promoten dit festival specifiek bij vrijwilligers en verenigingen.

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

  • Stap 1: We zoeken een partner voor de locatie. We nodigen kandidaat-sprekers uit. We informeren hen over het concept. We vragen wat ze nodig hebben als ondersteuning. We houden verkennende gesprekken met de kandidaten. (januari-maart)
  • Stap 2: We zorgen voor de afspraken rondom de locatie en het materiaal. (februari-april)
  • Stap 3: We stellen een programma op, een agenda van wie wat wanneer komt vertellen. (mei)
  • Stap 4: We communiceren over het festival. Van ‘safe the date’ tot ‘affiche met programma’. (juni-september)
  • Stap 5: We organiseren het festival. (oktober)
  • Stap 6: We maken en verdelen het verslag. (december)

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

Hop

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000, 2018, 2020

Geef wat meer uitleg over de plaats.

We zoeken een samentuin, een open ruimte nabij een cultureel ontmoetingscentrum of waarom niet de tuin van een museum?

Welke valkuilen zie je?

Weinig belangstelling of slecht weer.

Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

3400

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

  • Stevige vouwtent: 1.100 euro + geluidsinstallatie (op batterijen): 2.300 euro

Hop vzw gaat het materiaal voor dit project duurzaam gebruiken. De tent en de geluidsinstallatie zal de vzw gedurende meerdere jaren gebruiken om andere openbare en buurtondersteunende acties te organiseren. We denken ook aan ondersteuning van lokale acties zoals de Zomerbar Hollebeek, de Langste Tafel, de Warmste Wijk, straatfeesten van bevriende straatcomités. Zo ontzorgen we andere en bevriende organisaties en buurtgroepen op het Kiel en versterken we ook hun werking. 

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

3320

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

  • vergoeding 6 sprekers: 1.200 euro
  • flyers: 400 euro
  • catering: 500 euro
  • kleine benodigdheden en inkleding locatie: 900 euro
  • huur cateringmateriaal bij o.a. Opnieuw en Co (kopjes, bordjes, glazen, lepeltjes, percolator, karaffen, schalen): 320 euro

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

8950

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

voorbereiding (zoeken locatie en partners, zoektocht naar en ondersteuning van sprekers, opmaak planning): 5.000 euro + opbouw, coördinatie event en opruim: 1.750 euro + communicatie en verslag: 2.200 euro

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

Andere:

148 uur freelance

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

1008 624 212