Terug naar het overzicht

Mensen helpen

Expeditie Inclusief, een spelkoffer over handicap en inclusie

Korte omschrijving

Deze spelkoffer brengt kinderen tussen 6 en 10 jaar spelenderwijs in contact met inclusie in minstens 15 sessies. De spelkoffer laat hen ervaren wat een handicap met zich meebrengt. Na het spel volgt een nabespreking en evaluatie. Met een medewerker voor 9,5 uur per week tijdens het schooljaar,

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

12550

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

Kannet VZW (was Kando, wijziging v.a. september 2024)

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060

Geef wat meer uitleg over de plaats.

We willen over alle betrokken postcodes kinderen bereiken om inclusie onder de aandacht te brengen en het begrip voor personen met een beperking te vergroten. We gaan stapsgewijs te werk en mikken op minstens 15 sessies .

Wat ga je doen en waarom?

Wat: we gaan we via inzet van onze stagiaire de koffer minstens 15 keer uitproberen in locaties van de betrokken postcodes (kinderopvang, speelpleinwerking, buurthuizen, bib en scholen, meer bepaald in het vierde leerjaar). We hopen ook op extra ontleningen zonder begeleiding. We nemen contact op met de partners uit de betrokken zones. Dit met duidelijke info en een filmpje over het project, om zo de partners te overtuigen om met de koffer, die ontworpen werd door de organisatie De Ouders VZW, aan de slag te gaan. Dit kan volledig zelfstandig maar om te ondersteunen bieden wij ook ontlening met een begeleiding van onze stagiaire aan dit op concreet afgesproken momenten. Hieruit leren we de noden en haalbaarheid beter inschatten om eventueel bij de Burgerbegroting bevraging 2025 een project met personeel uit te rollen en nog intensiever aan de slag te gaan met dit mooi project.

Waarom: Onze organisatie heeft een lange traditie van meer dan 75 jaar, om op te komen voor personen met een handicap. Wij geloven in een inclusieve samenleving en komen op tegen drempels. We ijveren dan ook op alle niveaus voor betere toegankelijkheid en inclusie en steunen de actie van de Stad Allemaal Antwerpenaar: Stop discriminatie. Reageer. Altijd.

De spelkoffer Van “De Ouders” is een goed doordacht initiatief, maar de kostprijs is een fikse investering voor een organisatie om aan te kopen. Daarom willen we de aanschaf van twee koffers realiseren via de Burgerbegroting. Via deze spelkoffers willen we kinderen spelenderwijs in contact laten komen met het thema Inclusie en Handicap. In het spel gaan pinguïns van eiland naar eiland, ze zullen moeten zorgen voor elkaar, thema’s als migratie, klimaat en natuurlijk inclusie komen aan bod. Kinderen krijgen een wisselende rol tijdens het spel, dus leren vanuit verschillend perspectief kijken. Differentiatie is mogelijk dankzij de Pit uitdagingen maar ook aan pauze bij overprikkeling is gedacht. Elke opdracht duurt ongeveer 10 tot 15 minuten, er kan pauze genomen worden voor bv speeltijd. Na het spel is er nabespreking, zodat er echt gesproken wordt over ervaringen en wat het spel met hen deed en wat ze leerden. We vragen ook wat ze van het concept vonden via een korte vragenlijst van 5 vragen.

Wij geloven net als wetenschappers dat het goed is om kinderen in contact te brengen met het kinderen met een handicap.  Door ze voorbeelden te tonen via boekjes, filmpjes en activiteiten wordt het vertrouwd, zo zien ze meer de gelijkenissen en kwaliteiten van de ander.  Dat bevordert niet alleen de rechten en ontwikkelingskansen van kinderen met een handicap, maar maakt de hele samenleving rijker. Kinderen met en zonder handicap die samen opgroeien, vinden het als volwassenen evident om inclusief te leven.

Welke valkuilen zie je?

Het materiaal van de inclusiekoffer is stevig gemaakt maar het materiaal moet natuurlijk met zorg behandeld worden. Zo bevat de koffer bv koptelefoons van JBL. De partners die ontlenen zonder begeleiding gaan zelf voor het transport moeten instaan en voor het terugbrengen. Maar ze krijgen voor die inspanning een prachtige tool gratis ter beschikking. Via de leerdoelen en maatschappelijke trends is het thema Inclusie een logische onderdeel van de lespakketten, het pakket is gratis en goed doordacht, we geloven dan ook dat bv scholen bereid gaan zijn het in te zetten. We gaan dan ook alles in het werk stellen om de partners goed te ondersteunen om de spelkoffer te gebruiken. We begrijpen dat leerkrachten enorm veel taken opnemen maar via onze duidelijke reserveringstool en onze ondersteuning zien we echt haalbaar voor scholen om met het project aan de slag te gaan. Om het aantal ontleningen te vergroten moet intensief promo gemaakt worden. 

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

We leggen een lijst aan met de gegevens de partners (kinderopvang, speelpleinwerking, buurthuizen, jeugdorganisaties, en scholen) van de betrokken postcodes met de vraag tot samenwerking.

En richten ons vervolgens via een digitaal schrijven met de vraag ons project voor te leggen aan kinderen van 10à11 jaar. Hierbij sturen we het promofilmpje en de basisuitleg mee. We vragen met ons contact op te nemen als er interesse is. Idealiter voorzie je voor het spel 70 minuten en dan nog een 20 minuten tot halfuur voor nabespreking. In het eerste jaar houden we ons doel bewust haalbaar en kleinschalig, als het project meer bekendheid krijgt en wij een nog betere inschatting hebben van de uitvoering en haalbaarheid gaan we het verder uitrollen.

Partners die interesse tonen geven we vervolgens meer gedetailleerde uitleg en polsen we naar datum waarop de koffer ingezet zou worden. Bij voorkeur meerdere groepen van dezelfde leeftijdscategorie.

De koffer zou dan 1 week in die organisatie blijven, eventueel kan er begeleiding van onze stagiaire/vrijwilliger voorzien worden bij de eerste vorming in de school maar de koffer bevat duidelijke uitleg om zelf mee aan de slag te gaan. Na de proefperiode willen we in 2026 nog intensiever aan de slag gaan met het concept.

We nemen ook contact op met de schepen van jeugd om het toe te lichten en steun te vragen.

We verspreiden de info zowel via onze eigen kanalen, zoals website en Facebook en betrekken ook intensief pers en sociale media kanalen om het concept bekend te maken. We verwijzen hierbij steeds naar de Burgerbegroting. We gebruiken het PDCA model, dus we plannen, doen, checken en passen aan. Zo verhogen we de kwaliteit en impact. Zodat we het volgend jaar nog sterker en met meer personeelsinzet kunnen verwezenlijken.

 


Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

9000

                                   

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

Andere:

loonkost 9,5 u per week in schooljaar = € 9.876€ - afgerond naar € 9.000€


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

3550

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

  • vervoer De Lijn    15x5€: 75€     
  • drank, promo, communicatie: 400€
  • vrijw. verg. 15x20: 300€
  • voor de koffers: 2 x 1.200€: 2.400€
  • aanschaf degelijke caddy: 375 €

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

0413 132 601