We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Fietsvriendelijke straten - 150.296 €

Ik vraag het aan

Korte omschrijving

Op het Kiel is er een tekort aan veilige fietsparkeerplekken. We nodigen burgers uit om fietsbeugels aan te vragen. Met een creatieve boodschap stimuleren we hen om deel te nemen aan de zoektocht naar goede locaties voor fietsbeugels.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

5340

Wat ga je doen en waarom?

Een stad op maat van voetgangers en fietsers is een stad met een hoger welbevinden dan een stad waar de auto centraal staat. De fietsroutes naar de stad staan stilaan op punt. De fietsinfrastructuur ‘in’ de stad kan beter. In sommige woonwijken, zoals op het Kiel, is er amper plaats voor fietsers, en al zeker voor het stallen van fietsen. 

Burgers weten vaak niet dat zij via het e-loket zelf fietsbeugels (fietsenrekken) kunnen aanvragen. Via dit project moedigen we hen aan, wijzen we hen de weg. Hoe meer aanvragen, hoe meer kans dat er extra fietsparkeerplaatsen komen.

Een wijk op maat van de fiets: hoe ziet die eruit? Om de bewoners een beeld te geven, engageren we een vormgever/kunstenaar om de stad te verbeelden als een fietsvriendelijke stad. De kunstenaar werkt op basis van realistische en herkenbare straatbeelden. 

Bovenop de realiteit projecteren we het effect van een wenselijk fietsbeleid. We creëren postkaarten van een (toekomstige) fietsvriendelijke stad. Die moedigen de bewoners aan om fietsbeugels aan te vragen. Op de achterkant van de kaarten komt een uitnodigende tekst en een helder stappenplan om een fietsbeugel aan te vragen via het e-loket. 

We vragen de indieners om ons een seintje te geven als ze de aanvraag hebben ingediend. Zo kunnen we als coördinator van het project de plaatsing van de nietjes mee opvolgen.

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

Stap 1: We engageren een vormgever/kunstenaar. We bepalen de locaties (januari - februari) 

Stap 2: Tekst en beeld komen samen. We finaliseren de kaart. (maart-april)

Stap 3: We laten de kaarten drukken. (mei)

Stap 4: We verdelen de kaarten via het eigen netwerk. We verspreiden ze in scholen, openbare instellingen zoals bibliotheken, buurtorganisaties, buurtcomités en bij actieve buurtbewoners. (juni-september)

Stap 5: We volgen op (november)

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

Hop

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2020

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Er is amper fietsinfrastructuur op het Kiel. De gangen van de huizen zijn te smal. Huizen met parkeergarage zijn een rariteit op het Kiel.

Welke valkuilen zie je?

De bewoners krijgen geen of onvoldoende feedback over hun aanvraag.

Bewoners raken gefrustreerd omdat het plaatsen van de fietsbeugels veel tijd vraagt.

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

1710

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

350 euro voor 3000 postkaarten + 1360 euro voor vormgever

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

3630

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

projectcoördinatie (20 uur voor overleg met vormgever, drukker en organisaties voor verdeling + 20 uur voor verdeling kaarten + 20 uur voor het opvolgen van de aanvragen)

60 uur

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

1008 624 212