We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op X
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers

WHAT ABOUT NOW - Festival over de toekomst van het district

Korte omschrijving

Een multidisciplinair festival waar bezoekers collectief nadenken en brainstormen over de toekomst van district Antwerpen. Het festival gaat door op Stormkop en is een ontmoetingsdag voor alle verenigingen, collectieven en kunstenaars die de stad willen herdenken. Met een projectmedewerker van 3/10 VTE.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

25000

Wie dient het idee in?

een vzw

Wat is de naam van de feitelijke vereniging of vzw?

Onder Stroom vzw

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

2000

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Het festival zal plaatsvinden op Stormkop, een vrijhaven voor kinderen en volwassenen aan de Droogdokken in ´t Noorden van Antwerpen.

Wat ga je doen en waarom?

Welke initiatieven geven onze stad vorm? Welke artistieke praktijken in het hier en nu zullen mee de toekomst van ons district kunnen bepalen?

Met ‘What About Now’ creëren we een stedelijk laboratorium waar we verenigingen, collectieven, kunstenaars, muzikanten, activisten en denkers uit verschillende disciplines uitnodigen om de toekomst van het district te verbeelden. 

Tijdens het festival gaan we collectief op zoek naar antwoorden op de grote kwesties van deze tijd. We vragen aan ieder om vanuit zijn/haar discipline antwoorden te geven op grote kwesties.

We snijden grote onderwerpen aan zoals oa publieke ruimte, klimaat en technologie. En gaan op zoek naar antwoorden door middel van artistieke interventies, muziek, talks en workshops. We organiseren inhoudelijk sterke en urgente debatten en combineren deze met performances, optredens en een feest. 

Overdag kunnen bezoekers deelnemen aan lezingen, workshops. ‘s Avonds eindigen we met een groot feest. 

We zien het als een volwaardig festival met veel toeters en bellen. Er zijn twee podia, 1 podium met lezingen, en een andere stage met optredens en dj/feest, en daarnaast workshops over de hele site van Stormkop. We mikken op een capaciteit van 1000-1500 mensen.

Welke valkuilen zie je?

We organiseren het festival in een locatie die weersafhankelijk is. Als er slecht weer is, zullen we veel van de activiteiten binnen laten plaatsvinden. 

De grote uitdaging wordt: veel verschillende organisaties aanspreken en samenbrengen. Een doordachte planning zal essentieel zijn om dit optimaal te volbrengen.

 

Welke stappen ga je zetten, wanneer en met wie?

1. Voorbereiding / research (januari – maart)
We gaan onderzoeken welke thema’s we best belichten en wie we willen uitnodigen.


2. Promotie (april – september)
We zetten een promotiecampagne op via verschillende lokale,  regionale en nationale media: zowel digitaal als print zodat we een breed doelpubliek bereiken.


3. Opbouw (eind augustus)
Voor de opbouw van het festival gaan we studenten en andere vrijwilligers engageren om mee te werken bij het opbouwen van verschillende stages en installatie.


4. Festival (tweede week september)
Organiseren en productie van het festival 


5. Post-productie (na het festival)
Afbraak festival en administratie. 


Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

2000

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

We willen investeren in materiaal voor ons podium te bouwen en aan te kleden: we willen iets creeren wat we het jaar nadien ook kunnen herbruiken (zeilen, constructie materialen etc.). 


Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

15000

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

We hebben 1.5d/week medewerker in dienst die het festival organiseert. Daarnaast werken we met verschillende freelancers samen voor oa promotie, productie, inhoudelijke input.

Ons personeel zou 1 persoon zijn die alles in goede banen leidt en zowel de programmatie en productie opvolgt. Daarnaast omdat het een grote productie is zullen er ook freelancers en vrijwillgers nodig zijn tijdens het event voor de opbouw, tijdens het event en afbraak.

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

30% ofwel 3/10de (gemiddeld 11,4u/week)

Een projectmedewerker zal voor 9 maanden tot aan het festival het project in goede banen leiden


Hoeveel budget heb je nodig voor de werking? Bijvoorbeeld voor workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…

8000

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

- We willen graag alle partners, artiesten en wie mee doet eerlijk vergoeden voor hun prestaties (lezingen, muziek, workshops, performances). 300 - 500 euro per act. 16 acts in totaal (Universiteit Antwerpen draagt ook bij) 

- Promotiecampagne op zowel offline als digitaal. 

- Huur technisch materiaal voor lezingen, acts etc. We gaan wel wat technisch materiaal moeten huren dus hier zal een groot deel van de werkingskost naar gaan. 

  • We investeren in een website die we kunnen gebruiken voor het organiseren van een volgende editie. We hopen dat het evenement zo’n succes wordt dat we volgend jaar een tweede edite kunnen organiseren.

Ondernemingsnummer | enkel nodig voor vzw’s

0702768958