We maken gebruik van functionele cookies die minimaal nodig zijn om de website goed te laten werken. Met analytische cookies kunnen we het gebruik van deze website beter begrijpen en verbeteren. Je kan analytische cookies weigeren of aanvaarden.

Hoe we met deze informatie omgaan vind je terug in ons privacy- en cookiebeleid.

Deel op facebook
Deel op Instagram
Terug naar het overzicht

Sterke verenigingen en vrijwilligers - 238.750 €

Barrio Latino: samen voor een sterkere gemeenschap

Korte omschrijving

Barrio Latino, geboren uit de Latijns-Amerikaanse gemeenschap, brengt mensen samen door festivals en creatieve activiteiten. We bieden onze vrijwilligers de kans om te groeien, nieuwe skills te ontwikkelen en samen een blijvende impact te maken.

Wat is het TOTALE budget voor jouw idee?

41770

Wat ga je doen en waarom?

Una Sola Tribu VZW is ontstaan uit een levendige groep lokale handelaars en de Latijns-Amerikaanse gemeenschap rond de Paardenmarkt (Antwerpen 2000). In 2024, besloten we het initiatief te nemen om de erfenis van Barrio Latino voort te zetten, een straatfestival dat 15 jaar lang de buurt samenbracht.

 

Na verloop van tijd merkten we dat het straatfestival een krachtige manier was om mensen te verbinden: niet alleen bewoners en handelaars, maar ook de bredere gemeenschap die verbonden is met dit bijzondere stukje van het historische centrum – niet alleen Latino’s, maar ook lokale kunstenaars of studenten, mensen van over de hele wereld…

 

Momenteel organiseert Una Sola Tribu jaarlijks 3-5 grote evenementen (500-1500 bezoekers per keer) en verschillende activiteiten voor jongeren. We komen samen wanneer het nodig is, en alles draait om de inzet en toewijding van onze vrijwilligers.

 

Ons voorstel is om ons vrijwilligersbestand te versterken. Op dit moment zijn er ongeveer 30-50 mensen betrokken bij de organisatie van het festival, waaronder koks, muzikanten en andere mensen die hun steentje bijdragen aan de gemeenschap.

 

Dit zou ons in staat stellen om onze missie professioneler uit te voeren, met een groter gevoel van continuïteit en duurzaamheid. Veel van onze vrijwilligers zijn nieuwkomers in België of bevinden zich om verschillende redenen in een gemarginaliseerde situatie (zoals op de arbeidsmarkt of in het onderwijssysteem…).

 

Met de Burgerbegroting willen we iedereen meer structuur bieden. We willen onze werking beter beheren door een community manager (19 uur per week) en een boekhouder aan te nemen, onze jaarlijkse kosten te begroten en niet langer afhankelijk te zijn van donaties.

 

Daarnaast willen we een vrijwilligersplatform oprichten en onze behoeften beter identificeren en financieren. Zo kunnen we niet alleen een platform bieden voor artistieke initiatieven, maar ook individuen ondersteunen in hun ontwikkeling.

Welke stappen ga je zetten, wanneer, met wie?

Stap 1): Organisatorische versterking (0-3 maanden)

- Samen met de community manager een boekhouder aannemen om de financiële administratie op orde te krijgen
- De jaarlijkse kosten begroten en een duurzame structuur opzetten zodat we minder afhankelijk zijn van donaties
- De belangrijkste behoeften identificeren voor efficiënte groei via focusgroepen en outreach-werk

 

Stap 2): Vrijwilligersplatform opzetten (3-12 maanden)

- Een vrijwilligersplatform oprichten om vrijwilligers beter te ondersteunen en structureren
- Opleidingsmogelijkheden creëren (EHBO, NT2, voedselhygiëne…, etc., maar ook activiteiten gericht op jeugd en integratie) met focus op het versterken van vaardigheden en netwerken
- Onze doelgroep beter bereiken, meer vrijwilligers aantrekken en hen actief betrekken bij onze projecten en ontwikkeling

 

Stap 3): Vernieuwing van evenementen (6-12 maanden)

- 3 tot 5 grote evenementen (festival- formaat) organiseren gericht op culturele ontmoetingen en artistieke expressie


Stap 4): Duurzaamheid en continuïteit waarborgen (9-12 maanden)

- De voortgang en duurzaamheid van de vrijwilligersstructuur en financiële stabiliteit evalueren
- Synergieën maximaliseren met lokale verenigingen en partners om de werking te versterken


Stap 5): Verdere uitbreiding en community-impact (12 maanden en verder)

- Een groter netwerk van lokale en internationale partners en vrijwilligers opbouwen, onder andere via verschillende programma’s (Erasmus+..., etc.)

Wie dient het idee in?

een vzw of een Autonoom Gemeentebedrijf

Wat is de naam van de feitelijke vereniging, vzw, VME of AG?

Una Sola Tribu VZW

Wie krijgt het budget?

de bewoner/organisatie krijgt het budget, want voert alles uit (in overleg met district)

In welke postcode(s) vindt jouw idee plaats? (meerdere keuzen mogelijk)

in heel het district

Geef wat meer uitleg over de plaats.

Una Sola Tribu VZW, actief in Antwerpen 2000, plant activiteiten in Het Bos (2000), Stormkop (2030), en buiten, op het Sint-Jansplein (2060).

Welke valkuilen zie je?

Administratieve en financiële uitdagingen: we proberen een informeel initiatief te professionaliseren en om te vormen tot een volledig functionele organisatie, met vrijwilligers aan het roer. Het vinden van de juiste structuur en het juiste model kan enige tijd kosten om aan te passen, en we rekenen op coaching en goed advies.

Hoeveel budget heb je nodig voor investeringen?

6500

Geef wat meer uitleg over deze investeringen.

Deze aankopen worden in bulk gedaan en dienen onze gemeenschap 2-5 jaar – ze vormen de basis voor onze festivals en evenementen. Het op maat gemaakte keukenmateriaal (grote barbecues en potten) helpt ons onze traditionele kookwijze te introduceren.

Hoeveel budget heb je nodig voor werkingskosten zoals workshops, eten en drinken, promotie en communicatie, klein materiaal, vrijwilligers- of artiestenvergoedingen,…?

17888

Geef wat meer uitleg over je werkingskosten.

Ons doel is om vrijwilligers te ondersteunen met een duurzame structuur en hen te belonen met kansen voor persoonlijke en professionele groei. Het grootste deel van de investering gaat naar vrijwilligersvergoedingen en opleidingen, ook voor de jeugd.

Hoeveel budget heb je nodig voor personeel (in dienstverband of freelance)?

17382

Geef wat meer uitleg over je personeelskosten.

De Community manager beheert het vrijwilligersplatform, zorgt voor afstemming met de socio-culturele missie van de organisatie. Ze deelt een werkruimte met een lokale handelaar op de Paardenmarkt en betaalt mee via facturen in plaats van huur.

Hoeveel zal er in TOTAAL gewerkt worden?

50% ofwel halftijds - gemiddeld 19u/week

Community manager: 2.5 dagen per week (19 uur) gedurende 12 maanden

Ondernemingsnummer (enkel vereist voor vzw, VME en AG)

1007.674.008