Deel op facebook
Deel op Instagram

Projecten kiezen: vraag & antwoord

Wie mag mee stemmen?

Hoe kan ik op projecten stemmen? 

Waarom moet ik mijn rijksregisternummer opgeven als ik itsme niet gebruik en is dat wel veilig?

Kan ik een online stem ongedaan maken?

Hoe tellen jullie de online en de festivalstemmen op?

Hoe wordt berekend welke projecten geld krijgen?

Mag ik projecten kiezen als ik niet meegedaan heb aan vorige stappen?

Wat als er voldoende geld is voor alle projecten van een thema? 

Wanneer kennen we het resultaat?

Wat gebeurt er met de restmiddelen? 

Maakt mijn project wel kans als ik geen grote achterban heb?

Kan ik in iemand anders zijn plaats stemmen?

Wat als ik niet in het district Antwerpen woon?

Wie kon er een idee indienen?

Wanneer worden de gekozen projecten uitgevoerd?

Hoe zijn de budgetten van de thema's bepaald?

 

Wie mag mee stemmen?

Alle inwoners van district Antwerpen (postcodes 2000, 2018, 2020, 2030, 2050, 2060) die 13 jaar of ouder zijn. Dat controleren we via je rijksregisternummer of met itsme.

-> Terug naar boven

Hoe kan ik op projecten stemmen? 

Dat kan op twee manieren, én je mag ze combineren. 

  1. Vanaf dinsdag 2 september tot en met zaterdag 20 september kan je in je eentje op projecten stemmen. 
    • Meld je hier op de website aan met je rijksregisternummer of met itsme. Zo controleren we of je in district Antwerpen woont.
    • Elke inwoner kan op al zijn/haar favoriete projecten stemmen.
    • Je moet op minstens 3 projecten stemmen, maar er is geen maximum. Als je op minder dan 3 projecteen stemt, worden je stemmen niet meegeteld.
    • Je kan maar één keer stemmen op één project.
    • Je kan ook meerdere keren stemmen, tot en met 20 september.
    • Alle projecten staan op de website en zijn gerangschikt per thema.
    • Klik op een thema om alle projecten ervan te zien. Klik dan op het project van jouw keuze.
    • Door op ♥ bij het project van jouw keuze te klikken, geef je dat project jouw stem.
    • Door nogmaals op ♥ te klikken, trek je jouw stem terug in.
  2. Tijdens het Burgerbegrotingfestival op zondag 21 september beslis je in een groepsgesprek samen met anderen. Je kan je daarvoor hier inschrijven.
    • Iedereen krijgt een festivalboekje met informatie over de Burgerbegroting en een korte omschrijving van alle projecten. 
    • Je kan meedoen aan één, twee of drie gespreksronden.
    • Een gespreksronde duurt maximum anderhalf uur en behandelt meestal 2 thema's.
    • Je zit samen met vijf andere inwoners, en je beslist samen per thema over de projecten.
    • De projectomschrijvingen staan in het festivalboekje en op kaartjes.
    • Elke tafel kiest vijf projecten, in overleg en consensus. Om dat makkelijker te maken werken we met pokerchips.
    • Op het einde van elke gespreksronde maken we de resultaten meteen bekend. Hoe we die berekenen lees je hier.

-> Terug naar boven

Waarom moet ik mijn rijksregisternummer opgeven als ik itsme niet gebruik en is dat wel veilig?

Omdat het over geld gaat van district Antwerpen kunnen alleen inwoners van district Antwerpen mee de thema's kiezen, het geld verdelen of op projecten stemmen. Je rijksregisternummer (of itsme) wordt alleen gebruikt om te zien of je in district Antwerpen woont. De nummers worden versleuteld en strikt volgens de GDPR-richtlijnen behandeld. 

-> Terug naar boven

Kan ik een online stem ongedaan maken?

Ja dat kan. Stem een tweede keer op het project waar je eerder al op stemde en je stem is ongedaan gemaakt.

-> Terug naar boven

Hoe tellen jullie de online en de festivalstemmen op?

De Burgerbegroting legt de nadruk op beslissingen die in dialoog en overeenstemming met andere bewoners genomen worden. Daarom beperken we het gewicht van de individuele online stemmen tot 50% van het geheel. De mensen die op het Burgerbegrotingfestival in overleg samen met anderen beslissen, krijgen ook 50% van het gewicht. 
Omdat meer mensen online stemmen dan naar het Burgerbegrotingfestival komen, wegen de stemmen op het festival sterker door in de resultaten.

-> Terug naar boven

Hoe wordt berekend welke projecten geld krijgen? 

De nieuwe 60-40 regel bepaalt dat van het totale budget van de Burgerbegroting maximaal 40% naar werkingskosten mag gaan en minstens 60% naar investeringen moet. Dit geldt niet op het niveau van individuele projecten. De concrete totaal- en werkingsbudgetten van elk thema werden in maart voor de stap van het indienen van ideeën aan iedereen meegedeeld. Je vindt ze ook terug op elke themapagina.

Hier vind je meer uitleg over de nieuwe 60-40 regel.

Na elke ronde van het live festival rangschikken we de projecten op volgorde van hun aantal stemmen. Nadien kijken we naar het beschikbare totaalbudget én naar het beschikbare werkingsbudget voor dat thema. Het doel is om het geld van de burger zo maximaal mogelijk te besteden aan de voorgestelde projecten.

Meer informatie over hoe de stemresultaten worden berekend vind je hier.

-> Terug naar boven

Mag ik projecten kiezen als ik niet meegedaan heb aan vorige stappen?

Zeker! Je mag dat helemaal zelf kiezen. Je mag aan één stap deelnemen, aan twee of aan alle stappen... in het begin van het jaar, of pas op het einde, je mag online stemmen of live, of allebei. Dat beslis je helemaal zelf. Meedoen aan een stap verplicht je verder tot niets. Wij zijn blij met elke deelname, hoe klein of groot ook.

-> Terug naar boven

Wat als er voldoende geld is voor alle projecten van een thema? 

De projecten binnen dat thema nemen enkel deel aan de online stemming. Daar moet elk project minstens 20 stemmen halen. Als dat lukt, wordt het project sowieso uitgevoerd. Zonder 20 online stemmen gaat het project niet door. 

-> Terug naar boven

Wanneer kennen we het resultaat?

Op het festival tellen we de resultaten van alle tafels op, samen met de online stemmen. We maken de gekozen projecten meteen bekend aan het eind van elke ronde. Na het festival communiceren we de uitslagen ook via onze social media, onze website, een nieuwsbrief en een persbericht.

-> Terug naar boven

Wat gebeurt er met de restmiddelen? 

De dag na het festival kijken we in welke thema’s nog restbudgetten zijn: omdat er onvoldoende projecten waren, of omdat geen enkel project in dat thema meer betaald kon worden. We tellen al deze bedragen samen. Dat geld gaat naar niet-gekozen projecten, in volgorde van het totaal aantal stemmen op het festival, zonder onderscheid naar thema, maar rekening houdend met 40-60 (zoals hierboven uitgelegd). We verwittigen die projecten in de week na het festival.  

Restmiddelen die vrijkomen in de loop van het jaar gaan naar investeringen in het thema dat de bewoners gekozen hebben. Inwoners van district Antwerpen beslisten dat de restmiddelen van 2025 naar het thema Toegankelijke straten en pleinen gaan.

-> Terug naar boven

Maakt mijn project wel kans als ik geen grote achterban heb?

Zeker. Kom met anderen naar het Burgerbegrotingfestival, want die stemmen wegen zwaarder. Maar ook projecten met weinig stemmen kunnen opgepikt worden. En projecten met veel stemmen kunnen eruit vallen. We leggen dat hier in detail uit.

-> Terug naar boven

Kan ik in iemand anders zijn plaats stemmen?

Neen, je kan enkel je eigen stemmen uitbrengen. Je kan wel iemand anders helpen om online met itsme of met het rijksregisternummer te stemmen.

-> Terug naar boven

Wat als ik niet in het district Antwerpen woon?

Dan kan je niet stemmen op projecten. Enkel inwoners van district Antwerpen kunnen mee beslissen, omdat het gaat over belastingsgeld van het district. 

-> Terug naar boven

Wie kon er een idee indienen?

Iedereen kon een idee indienen, ook minderjarigen en niet-inwoners, in eigen naam of als vereniging. Dat gebeurde in stap 2: projecten indienen. Heb jij ook een leuk idee? Schrijf je in op onze nieuwsbrief om te weten vanaf wanneer je je project kan indienen!

-> Terug naar boven

Wanneer worden de gekozen projecten uitgevoerd?

Als een project gekozen is, wordt dat het volgende jaar uitgevoerd.

-> Terug naar boven

Hoe zijn de budgetten van de thema's bepaald?

De 8 thema's zijn gekozen tijdens de eerste stap van de Burgerbegroting. Ook over de budgetten van elk thema beslisten de inwoners van het district. Zij gingen met elkaar in gesprek en/of kozen online in hun eentje wat zij belangrijk vinden en hoeveel geld ze aan een thema willen toewijzen.

-> Terug naar boven

Deel op facebook
Deel op Instagram